Friday, May 22, 2009

...kentang-nak buang ke nak simpan...

salam..

"ameen.. kamu x datang ea smalam..? kenapa?"
"ha'ah.. saya x datang.. malaslah cikgu.. "
"ayah kamu x marah?"
"marah.."
"kenapa x dengar cakap ayah? kan berdosa lawan cakap ayah. nanti jadi anak derhaka.."
"saya x suka ayah. saya benci kat ayah. ayah selalu marah2 kat saya.."

esoknya..

"assalamualaikum wbt semua.. hari ni cikgu bawak ubi kentang. setiap orang amek ikut bilangan orang yang kamu benci..ameen, meh amek dulu.. berapa orang yang kamu benci?"
"emm.. ayah.. abang.. adik..3 orang cikgu.."
"ok.. orang laen pulak.."
"2 cikgu"
"4 cikgu"
"5 cikgu"
"3 cikgu"

begitulah seterusny sampai abes satu kelas..

"okkey.. s0ma da amek?"
"da cikgu"
"bagus.. okkey.. anak2 s0ma.. ubi kentang tu cikgu nak kamu s0ma bawak setiap masa.. pegi maen ke, pegi study ke, pegi makan ke, tengok tv ke,.. tid0 p0n kna bawak jugak.. boleh?"
"baek cikgu"
"bagus.."

3 hari selepas itu..

"ee.. busukny"
"yiew.. xnk la bawak benda ni.. busuk sangat.."
"bau ap ni.. busuk sangat.. da tu berat plak tu.. nase baek 3 biji je.. kal0 banyak mesti lagi berat.."

banyak lagila komen dari orang2 laen lagi..
selepas seminggu..

"assalamualaikum anak2.. s0ma sehat?.."
"alhamdulillah.. sehat cikgu.."
"macam mana ubi kentang kamu? ada bawak hari ni? ameen.. ubi kentang kamu mana?"
"busuk cikgu.. saya da buang.. x sanggup nak simpan.."
"orang laen?"
"saya p0n da buang cikgu"
"saya p0n.. saya pp0n.."
"kami s0ma da buang da buang ubi tu.. busuk sangat.."
"ok la anak2 s0ma.. ubi kentang tu diibaratkan seperti perasaan benci kamu.. makin hari makin busuk.. makin teruk..itu baru seminggu.. kal0 2 minggu? sebulan?..faham s0ma?"
"owh.. maknany.. kal0 kita simpan..nanti makin hari makin busuk la cikgu?.. macam ubi kentang tu?
"ha'ah.. pandai p0n.. jadi mulai hari ni.. s0ma kena start buang perasaan benci kat yang x sepatutny.. benci kat mak ayah, benci kat adik beradik, benci kat cikgu2..setiap malam sebel0m tid0 jangan lupa untuk maafkan orang yang da lakukan kesalahan kat kita..dan selalu la muhasabah diri kita..boleh janji s0ma?"
"insyaAllah.. boleh ckgu.."
"alhamdulillah..."

No comments:

Post a Comment